Eerste World Cleanup Day in Scheveningen groot succes

SodaStream team ruimt 3.000 stuks afval op en bespaart 2 miljoen plastic flesjes

Scheveningen – Het SodaStream team ging vandaag, op World Cleanup Day, met een groep van 40 vrijwilligers en medewerkers het strand op en ruimde hier zo’n 3.000 stuks plastic afval op. Al het afval werd verzameld in een grote kooi die symbool staat voor het aantal plastic flesjes dat iemand kan besparen met een herbruikbare fles. Het grootste deel van het afval bestond uit lege plastic drinkflesjes, eetbakjes en verpakkingen. Tegelijkertijd deelde het opruimteam zo’n 1.000 herbruikbare flessen uit aan strandbezoekers, om te voorkomen dat zij iedere keer nieuwe plastic wegwerpflesjes kopen. Met iedere herbruikbare fles worden namelijk 2.000 plastic flesjes bespaard. Deze opruimactie van SodaStream maakt dus niet alleen het strand schoner, maar helpt ook voorkomen dat er in de toekomst 2 miljoen nieuwe plastic wegwerpflesjes bij het afval terecht komen.

Zaterdag 15 september was de eerste editie van de World Cleanup Day, een wereldwijde opruimactie die in Nederland geïnitieerd werd door de Plastic Soup Foundation en Nudge. Bruiswatermerk SodaStream sponsorde de actie door, in samenwerking met deze organisaties, een opruimactie te organiseren die direct startte nadat The Plastic Soup Surfer Merijn Tinga in de haven arriveerde. Hij maakte een surftocht van acht dagen van LeHavre naar Scheveningen om ook campagne te voeren tegen plastic afval op stranden en in onze zeeën en oceanen.

Resultaat

Het opruimteam bestond uit vrijwilligers en medewerkers van SodaStream. Zij liepen van de jachthaven van Scheveningen tot aan strandpaviljoen Day by Day Beach ter hoogte van het Kurhaus Hotel. Onderweg namen zij al het plastic afval mee dat zij tegenkwamen. Dit werd verzameld in een grote kooi waarvan de inhoud vergelijkbaar is met het aantal plastic wegwerflesjes dat met een herbruikbare fles van SodaStream kan worden bespaard.

Uitdeelactie

Onderweg deelde het team herbruikbare flessen uit en legde aan alle strandbezoekers uit dat er per herbruikbaar flesje zo’n 2.000 plastic flesjes bespaard worden. Tamara Kroon, Marketing Manager van SodaStream, licht toe: ’We vonden het belangrijk om op World Cleanup Day niet alleen op te ruimen maar vooral ook om nieuw plastic afval te voorkomen, dat is onze missie. De herbruikbare fles speelde vandaag dus de hoofdrol, om nieuw afval te voorkomen. If you can’t reuse it, refuse it.’

Gratis ‘turtle 4 ever’ tatoeage voor deelnemers

Het hoofdkantoor van SodaStream zette nog een wereldwijde extra actie op: onder de deelnemers van de SodaStream World Cleanup Day opruimactie maken 200 personen kans op een permanente tatoeage van een zeeschildpad. Dit idee werd geïnitieerd door de sterkste man ter wereld, Thor ‘ The Mountain’ Björnsson, om hiermee zijn toewijding aan SodaStream en het project te uiten. Meer informatie is te vinden op www.turtle4ever.com.

 

Dit is een origineel bericht van PR Matters