Letselschade: Onderzoek naar traagheid zelf al half jaar vertraagd

Het onderzoek dat minister Dekker voor Rechtsbescherming laat uitvoeren naar vertraging bij langlopende letselschadezaken, wordt een half jaar later opgeleverd dan was afgesproken. Het had al klaar moeten zijn, maar vanwege een late start en het grote aantal te onderzoeken dossiers wordt het in plaats van eind 2018 op zijn vroegst pas zomer 2019.

Het onderzoek richt zich op letselschadezaken waarvan de afronding meer dan twee jaar op zich laat wachten. Die periode staat in de Gedragscode Behandeling Letselschade als uiterste termijn waarbinnen een zaak zijn beslag moet krijgen, extreem gecompliceerde gevallen of zaken met een lange medische nasleep daargelaten. Het onderzoek wordt uitgevoerd door De Letselschade Raad. Het werd al in juni aangekondigd, maar afgelopen winter pas werd een keuze gemaakt uit de ingediende onderzoeksvoorstellen. Het plan van de Universiteit Utrecht werd aangenomen. De universiteit werkt hierin samen met adviesbureau Q-Consult Progress Partners. “We zijn inderdaad nogal even bezig geweest met het selecteren van de juiste organisaties om het onderzoek te laten doen”, vertelt Ivanka Dijkstra van De Letselschade Raad. “We hebben behoefte aan een echt gedegen onderzoek, niet eentje dat afgeraffeld wordt en waar dan niemand iets aan heeft.”

Voor veel belangenbehartigers van slachtoffers had het onderzoek niet vroeg genoeg kunnen beginnen. Maanden uitstel komt hun dus ook wel heel slecht uit. Volgens Steffy Roos du Maine, eigenaresse van letselschadebureau JBL&G in Amsterdam, staat een van de resultaten al bij voorbaat vast: schrijnend personeelsgebrek op de meeste letselschadeafdelingen van verzekeraars. “Ze hebben volgens ons vaak moeite goede mensen aan te nemen. Ze kampen na diverse reorganisaties ook veelal met onderbezetting, waardoor de wachttijden steeds langer worden. We hebben wel eens meegemaakt dat bij één verzekeraar de achterstand zo groot was, dat ze niet eens meer de telefoon opnamen. Die kon je alleen nog per mail benaderen.”

JBL&G liet vorig jaar nog een eigen onderzoek uitvoeren naar de tevredenheid van letselschadeslachtoffers over de verzekeraars van de tegenpartij. Die scoorden daarin niet meer dan een mager vijfje. Achterstanden, personeelsgebrek, vertragingstactieken en verharde opstellingen voerden de boventoon. Du Maine: “Ze reageren ontzettend langzaam en traineren de zaak vervolgens zo lang mogelijk. En als je zo’n verzekeraar op de lange wachttijden aanspreekt, breekt helemaal de hel los: één grote verzekeraar heeft ons laten weten dat ze al onze stukken, bij elk herinneringsmailtje dat we standaard sturen, expres weer onderop de stapel leggen. De enige remedie is natuurlijk dat verzekeraars snel meer goede mensen aannemen, in plaats van soms complete letselschadeafdelingen te ontmantelen. Dáár hoef je zo’n onderzoek niet voor af te wachten.”

De trage afwikkeling van letselschade kwam aan bod in Kamervragen. Tijdens het Algemeen Overleg Slachtofferbeleid in november 2017 had minister Dekker de Tweede Kamer al toegezegd hierover met verzekeraars en andere betrokkenen in conclaaf te gaan. In februari 2018 was een eerste gesprek met verzekeraars en De Letselschade Raad, waarin Slachtofferhulp Nederland, de ANWB, het Verbond van Verzekeraars, letselschade-experts, geneeskundig adviseurs en arbeidsdeskundigen zijn vertegenwoordigd. Daaruit kwam voort dat De Letselschade Raad nu onafhankelijk onderzoek laat uitvoeren naar langlopende letselschades. Centraal staat de vraag wat de oorzaken zijn van langlopende schadeafwikkeling en op welke manier die oorzaken kunnen worden aangepakt.

De antwoorden daarop hadden er nu dus moeten zijn, maar door de late start en het grote aantal te onderzoeken dossiers heeft het onderzoek maanden vertraging opgelopen. De resultaten worden nu niet eerder dan deze zomer verwacht.

FOTO: Steffy Roos du Maine van JBL&G. Foto: Marcel Jurian de Jong

 

Dit is een origineel bericht van Juridisch Bureau Letselschade & Gezondheidsrecht